Jest odpowiedzialny za mierzenie czasu. Każdy element spotkania ma określoną długość, której nie można przekroczyć. Dobry mówca powinien umieć wyrazić swoje myśli w określonych ramach czasowych, a na straży tego stoi właśnie chronometrażysta.
Twoje korzyści
Nauka współpracy
Chronometrażysta oraz Toastmaster to zespół niezwykle ważny dla powodzenia spotkania. To od chronometrażysty prowadzący spotkanie wie, kiedy powinien wyjść na scenę i zapowiedzieć kolejnego mówcę. Warto także o współpracy porozmawiać krótko przed spotkaniem, by przebiegała ona płynnie.
Nauka poprzez obserwację
Każde wystąpienie trwające zbyt długo lub zbyt krótko, zaburza orientację spotkania w czasie. Zrozumienie ich przyczyny podczas wystąpień innych osób, pozwoli mu na uniknięcie tych błędów w jego wystąpieniach.
Występowanie na scenie
Objęcie roli chronometrażysty pozwala mu na dwukrotne przemawianie na scenie. Warto się przyłożyć i potraktować te przemówienia poważnie. Zapisz się na rolę w easy speaku ( możesz to zrobić tu )
Wytyczne
W czasie przedstawienia swojej roli
- Mów co będziesz robić i dlaczego jest to ważne.
- Poprawnie tłumacz znaczenie poszczególnych flag:
- Zielona – minimalny czas na mowę został osiągnięty.
- Żółta – czas przemówienia zbliża się ku końcowi.
- Czerwona – mówca powinien wraz z jej pokazaniem zakończyć swoje przemówienie. Zakończenie mowy wraz z pojawieniem się flagi czerwonej oznacza, że mowa mówcy miała optymalną długość.
- Ponadto chronometrażysta ogłasza, że mowy, odpowiedzi na gorące pytania i ewaluacje, które przekroczą wyznaczony czas o ponad 30 sekund zostają zdyskwalifikowane z głosowań na najlepsze wystąpienie, tak jak ma to miejsce na regularnych konkursach Toastmasters. W szczególności oznacza to, że wystąpienie:
- nie może krótsze niż 30 sekund od czasu minimalnego (zielona flaga). W przypadku gorących pytań ta reguła nie obowiązuje i minimalny czas to 1 minuta.
- nie może być dłuższe niż 30 sekund od czasu maksymalnego (czerwona flaga).
- Przedstaw korzyści dla uczestników spotkania wynikające ze swojej pracy.
W czasie spotkania
- Utrzymuj kontakt wzrokowy – dzięki kontaktowi wzrokowemu jesteś stanie określić czy dana osoba zauważyła informacje o podniesionej fladze.
- Postaraj się aby flaga była widoczna – nie znaczy to jednak, że powinieneś wymachiwać flagą w przypadku, kiedy masz wrażenie, że mówca jej nie zauważył. Przez widoczność rozumiemy podniesienie jej na wysokość klatki piersiowej lub wysoko ponad głowę, w zależności od umiejscowienia chronometrażysty względem mówcy. Flaga powinna być także skierowana względem mówcy.
W czasie raportu
- Przedstaw mówcom czasy ich przemówień.
- Przedstaw, co mówca może poprawić, by czas jego przemówienia był optymalny.
- Udziel wskazówek – ogólne porady jak mówcy mogą lepiej panować na czasem wystąpienia. Jeżeli nie jesteś pewien, jakich porad udzielić, spytaj o nie przed spotkaniem bardziej doświadczonych Toastmasterów.
- Wygłoś raport zamiast elaboratu – skup się na konkretach, gdyż informacji do przekazania jest dużo a czasu mało.