Oceniający Mowę Ciała

Mowa ciała to jeden z elementów komunikacji niewerbalnej, za pomocą którego mówca przekazuje aż połowę informacji podczas swojego wystąpienia. Poprawna postawa, kontakt wzrokowy, zgodność gestów z przekazem werbalnym to elementy znacząco wpływające na odbiór przemawiającego, jako szczerego, uczciwego i wiarygodnego mówcy. Mowa ciała jest równie istotna w rozwoju profesjonalnego mówcy jak i przekaz ustny. Dlatego też Twoja informacja zwrotna jest bardzo ważna, dołóż więc wszelkich starań aby mówca wyniósł z niej jak najwięcej.

 

Twoje korzyści

  • Rozszerzenie uważności

Jako oceniający mowę ciała nie zwracasz już uwagi tylko na część werbalną wypowiedzi. Twoja uwaga skupia się jednocześnie na mowie ciała oraz na tym, co jest mówione. Dzięki temu otrzymujesz pełny obraz przemówienia oraz odpowiedź na pytanie, czy mowa ciała wspomagała przekaz werbalny.

  • Zauważanie wzmocnień przekazywanych treści

Aby to co jest mówione w bardziej zauważalny sposób dotarło do słuchaczy, powinno być wsparte odpowiednią mową ciała. Twoim zadaniem jest zwrócenie uwagi, czy takie działania mają miejsce, czy wręcz odwrotnie. Twoja rola pozwoli Ci odpowiedzieć sobie na pytanie, jak ważny jest przekaz niewerbalny.

  • Obserwacja ruchów uświadomionych i nieuświadomionych

Oceń, które z ruchów mówcy były uświadomione, a które nie i jak wpłynęły na odbiór przemówienia przez publiczność. Każdy z nas ma wyuczone ruchy, które mogą zepsuć cały efekt (np. wkładanie ręki do kieszeni). Warto takie aspekty przekazać mówcy, by sprawił, że następna mowa będzie efektywniejsza.

 

Korzyści osoby ocenianej

  • Zwiększenie pewności siebie na scenie

Pewność siebie na scenie – bądź jej brak – łatwo zauważyć wizualnie. Spoglądanie na podłogę, zamknięte ruchy ramionami z reguły nie sugerują niczego dobrego (chyba, że taki był plan!). Dzięki raportowi dowiesz się, jak pokonać swoje lęki w praktyczny sposób.

  • Otrzymanie informacji, której nie dostaje się codziennie

Nasi rozmówcy, z którymi prowadzimy kontakty na co dzień, nie zwracają uwagi na nasze przyzwyczajenia i maniery. Osoba oceniająca ma na celu działanie wręcz odwrotne! Zwracanie uwagi na szczegóły. Dzięki temu dowiesz się, jak Twoje nawykowe ruchy, maniery wpływają na Twój przekaz.

  • Odpowiednie zestawienie mowy ciała do przekazywanych treści

Dowiesz się, czy to co przekazałeś za pomocą mowy ciała, miało związek z przemówieniem. Jeżeli te dwie kwestie są ze sobą spójne to jest o wiele większa szansa, ze słuchacze ,,są razem z Tobą” w historii, którą opowiadasz.

 

Najlepsze praktyki:

  1. Zapoznaj się z założeniami projektu z podręcznika Kompetentny Lider.
  2. Zapisz się na rolę w easy speaku ( możesz to zrobić tu )
  3. W razie pytań skontaktuj się ze swoim mentorem lub Wiceprezesem ds. Edukacji
  4. Przynieś na spotkanie swój podręcznik i poproś jednego z członków klubu, aby ocenił Twoją rolę.
  5. Zapoznaj się z agendą spotkania. Pamiętaj, że oceniasz nie tylko mówców, ale również osoby funkcyjne i Toastmastera.
  6. Słuchaj i obserwuj uważnie przemawiającego. Staraj się wychwycić najciekawsze elementy wystąpienia warte podkreślenia oraz te, które szczególnie należałoby poprawić. Zwróć szczególną uwagę na:
    • Posturę. Czy mówca jest pewny siebie, czy nerwowy? Czy czuje się komfortowo na scenie? Czy jest wyprostowany czy przygarbiony?
    • Gestykulację: Czy gesty są dopasowane do wypowiadanych słów, wzmacniają je czy są przypadkowe? Czy są naturalne i spontaniczne, czy raczej wyuczone i sztuczne? Czy są precyzyjne, czy nieczytelne?
    • Ruchy ciała: Czy są żywe i płynne, czy nie? Czy są pełne gracji, czy niezdarne? Czy są celowe, czy przypadkowe? Czy przyciągają uwagę słuchaczy, czy raczej rozpraszają?
    • Mimika twarzy: Czy jest ekspresyjna, czy kamienna? Czy jest przyjazna i naturalna, czy nieprzyjazna i sztuczna? Czy wyraz twarzy jest zgodny z przekazem, czy nie?
    • Kontakt wzrokowy: Czy jest utrzymywany z publicznością, czy go nie ma? Czy jest naturalny i płynny, czy sztuczny i wymuszony? Czy jest spontaniczny, czy schematyczny?
  7. Zapisuj spostrzeżenia.
  8. Przedstaw ocenę wszystkich przemówień, osób funkcyjnych.
  9. Zaznacz, że przedstawiane uwagi to tylko i wyłącznie Twoja opinia (inni mogą się z nią nie zgodzić). Unikaj sformułowań generalizujących typu: „Uważamy…”, „Wszyscy zauważyli…”, Używaj za to: „Moim zdaniem…”, „Zauważyłam/łem…”
  10. Ocenę przedstaw z użyciem metody „kanapkowej”. Technika kanapki:
    • Mocne strony mówcy – Rozpocznij swoją recenzję od mocnych stron mówcy. Warstwy zewnętrzne, czyli początek i koniec oceny są zawsze pozytywne! Ocena zaczyna się uwypukleniem i omówieniem mocnych cech wystąpienia.
    • Do poprawy 2-3 elementy – Podpowiedz jak poprawić błędy, a których warto unikać. Wskazujemy maksymalnie 3 elementy do poprawy. Mówimy o tym co naszym zdaniem można było zrobić inaczej, ciekawiej. Powiedzmy o tym jak sami byśmy to zrobili. Informacja zwrotna musi być konkretna, nie może zawierać ogólników. Podajemy tylko te elementy, które mówca ma realną możliwość poprawić. Jeśli elementów do poprawy jest dużo więcej resztę oceniający omawia z mówcą w rozmowie prywatnej. Zawsze pozostawiaj osobę, którą oceniasz z czymś nad czym powinna popracować.
    • Co Tobie się najbardziej podobało – Początek i koniec oceny jest najlepiej zapamiętany przez mówcę. W podsumowaniu powiedz co Tobie najbardziej się podobało. Oceniający musi o tym pamiętać, by odpowiednio przygotować „kanapkę” i jej mocne motywujące zakończenie np. z niecierpliwością czekam na twoje kolejne wystąpienie.
  11. Uwagi kieruj do ogółu publiczności, a nie tylko do przemawiającego, jako, że mają one służyć rozwojowi wszystkich słuchaczy.
  12. Przekaż mówcy zasłużone pochwały i taktowne sugestie w taki sposób, w jaki sam chciałbyś otrzymać je od innych.
  13. Odbież swój podręcznik od swojego oceniającego.