Moderator Gorących Pytań

Sesja “Gorących Pytań” umożliwia naukę formułowania krótkich (od 1 do 2 minut), płynnych i treściwych odpowiedzi na zaskakujące pytania. W jaki sposób poprowadzisz tę sesję zależy tylko od Ciebie. Jest jednak parę reguł, dzięki którym gorące pytania mogą okazać się jeszcze bardziej wartościowym punktem programu, więcej w wytycznych.

Twoje korzyści

Pobudzenie kreatywności

Wymyślając pytania do sesji gorących pytań, moderator ćwiczy kreatywność. Zapisz się na rolę w easy speaku ( możesz to zrobić tu )

Budowanie umiejętności współpracy

Zawsze może zdarzyć się, że pytanie będzie zbyt trudne dla odpowiadającego. Jeżeli tak się dzieje, moderator powinien pomóc, tworząc dopowiedzenie, zadając pomocnicze pytanie lub lekko modyfikując obecne pytanie.

Występowanie na scenie i jasność przekazu

Moderator gorących pytań powinien tak sformułować zadawane pytania, aby były one proste w zrozumieniu. Ponadto, jego zadaniem na scenie jest dobre wytłumaczenie i zasad i celu konkursu. Im mniej czasu na to poświęci, tym więcej pytań będzie mógł zadać.

Wytyczne

Przed spotkaniem

  1. Dowiedz się od Toastmastera Wieczoru, jaki jest temat przewodni spotkania i dostosuj w miarę możliwości do niego Gorące Pytania.
  2. Przygotuj 6-8 pytań, które pozwolą odpowiadającym rozwinąć temat, przedstawić własne zdanie, zaprezentować ich warsztat sceniczny. Niech nie będą zbyt długie lub skomplikowane. Pytanie ma być krótkie i łatwe do zrozumienia.
  3. Pytania nie powinny potencjalnie powodować negatywnych skojarzeń. Nie pytamy więc o porażki życiowe, trudne sytuacje, sprawy rodzinne itp.

W czasie spotkania

  1. Podczas “pytania dnia” wybierz osoby do odpowiedzi na Gorące Pytanie notując ich imiona (i najlepiej też nazwiska). Swojego wyboru nie pokazuj nikomu. Niech to będzie dla wszystkich zaskoczeniem, kogo wybierasz.
  2. Do odpowiedzi na pytania bierz przede wszystkim obecnych członków niepełniących żadnych ról na spotkaniu. Jeżeli dobrze znasz członków klubu, możesz dobierać trudność pytania do mówcy. Ważne by pierwsze pytanie zawsze trafiało do niepoczątkującego członka klubu. W ten sposób goście będą mieli przykład o co chodzi. Jeśli nie ma już członków klubu, którzy nie pełnią żadnej roli, można poprosić innych członków Klubu lub poprosić chętnych (maksymalnie 1). Unikaj wybierania do konkursu oceniających mowy, gdyż w tym czasie zazwyczaj układają oni plan swojej ewaluacji przemówienia przygotowanego. Raczej nie bierze się gości ani byłych członków klubu do gorących pytań, chyba że się zgłoszą, ewentualnie są członkami innych klubów.
  3. Kiedy wyjdziesz na środek bądź entuzjastyczny. Opowiedz, że jest to konkurs, którego celem jest: nauka szybkiego myślenia oraz formułowania klarownych i treściwych wypowiedzi pod presją czasu. Zaznacz, że każdy z mówców musi się zmieścić między 1 a 2 minutami, co będzie oznaczone podniesieniem odpowiedniej flagi przez chronometrażystę.
  4. Zapoznaj się z czasem przeznaczonym na całą sesję Gorących Pytań. Współpracuj z Chronometrażystą i sprawdzaj, ile minut zostało do zakończenia sesji. Ważne, aby zmieść się w czasie, a nie zadać wszystkie przygotowane pytania.
  5. Przypomnij mówcom, aby w miarę możliwości jak najczęściej używali w wypowiedziach słowo dnia.
  6. Utrzymuj napięcie, czyli nie zdradzaj listy potencjalnych mówców. Najpierw zaproś odpowiadającego, a dopiero później zadaj mu pytanie. Unikamy odwrotnej kolejności, aby mówca miał mniej czasu na przygotowanie swojej odpowiedzi.
  7. Sprawnie przechodź od jednego pytania do drugiego, nie rób zbyt długich komentarzy.
  8. Nie zadawaj tego samego pytania dwóm osobom.
  9. Jeżeli odpowiadający ma przez dłuższą (naprawdę dłuższą) chwilę problem z rozpoczęciem lub kontynuowaniem odpowiedzi, możesz mu pomóc zadając krótkie pytanie pomocnicze.
  10. Gdy skończy się czas na sesję gorących pytań, przekaż scenę Toastmasterowi i usiądź na swoim miejscu.
  11. Bądź przygotowany do przedstawienia widowni, kto odpowiadał na jakie pytanie podczas głosowania na najlepszą odpowiedź na gorące pytanie. Przed przedstawieniem występujących spytaj chronometrażysty, czy nikt nie przekroczył regulaminowego czasu 2 min. 30 sekund, gdyż w takim wypadku taka osoba jest wykluczona udziału w konkursie.
  12. Moderator gorących pytań to często jedyna osoba na spotkaniu, która nie bierze udziału w żadnym konkursie, dlatego bądź gotowy na zebranie kartek z głosami i ich przeliczenie, a następnie wypisanie dyplomów, które przekaż Toastmasterowi.

Rodzaje pytań

  1. Zadanie pytania – np. „Czy pieniądze dają szczęście?”.
  2. Przygotowania zadania, które ma wykonać odpowiadający, np. „Przekonaj swojego szefa, że należy Ci się podwyżka w pracy”. Uwaga: tego rodzaju pytanie jest najczęściej dość trudne dla początkujących, więc powinno być raczej zadawane bardziej doświadczonym.
  3. Przeczytanie krótkiego cytatu przez moderatora, do którego mówca ma się ustosunkować.
  4. Stworzenie historii z wyrazów – moderator przygotowuje listę prostych słów, najlepiej rzeczowników, z których odpowiadający losuje 3 elementy i układa o nich historię. Świetnie sprawdzają tu się kości z nadrukowanymi grafikami.

W razie pytań skontaktuj się ze swoim mentorem lub Wiceprezesem ds. Edukacji.

Plik do wydruku